مشاوره مراسم

انتخاب سفره عقد

راهنمای انتخاب سفره عقد و موارد مهم چیدمان سفره عقد

از مهم ترین انتخاب های عروس خانم انتخاب سفره عقد می باشد. دو نوع سفره عقد سنتی و مدرن موجود است، هریک از آنها زیبایی های مخصوص به خود را دارا هستند و عروس خانم ها نیز طبق آن چیزی که مد نظر دارند یکی از دو مدل را بر میگزینند.البته تلفیقی از سفره عقد سنتی و مدرن وجود دارد که انتخاب مناسبی برای عروس خانم  های مشکل پسند می باشد.

با اجزای اصلی سفره عقد آشنایی دارید؟

سفره عقد چندین جزء اصلی دارد که می توانید معنای هریک را در ادامه پیدا کنید.
اولین جزء کلام الله مجید بوده که نمایانگر تاکید وصلت و به گونه ای حائز اهمیت ترین بار معنوی این وصلت مبارک می باشد.دومین جزء گردو است که بخاطر عمر طولانی اش بیانگر ازدیاد طول عمر عروس و داماد می باشد.سومین جزء بادام و فندق بوده که نشان دهنده ی تداوم نسلتان بوده، ضمنا از میوه های بهشتی نیز می باشند. چهارمین مورد نان سنگک می باشد که نشان دهنده ی روزی و برکت عروس و داماد می باشد.پنجمین مورد اسپند است که کاربرد آ دورشدن چشم بد است. ششمین مورد نقل و شاخه نبات بوده که برای پیوند زناشویی به کار می رود. هفتمین مورد تخم مرغ بوده که نشانگر بچه دار شدن عروس و داماد می باشد. هشتمین مورد آینه و شمعدان بوده که نمایانگرگرمی و محبت بین عروس و داماد می باشد.

موارد قابل اهمیت در پهن کردن سفره عقد

سفره عقد از دو مدل سنتی و مدرن برخوردار بوده که هریک چیدمان خاص خودش را دارد.

تفاوت سفره عقد ستنی و مدرن در چیست؟

اگر می خواهید خودتان سفره عقدتان را بچینید، قبل از هر چیزی باید با اجزای سفره آشنایی داشته باشید.یا به زبانی دیگر میبایست پایه های اصلی آن را بناسید.سفره عقد نیز مانند هفت سین محتویاتی خاص دارد که میان اقوام و فرهنگ های ایرانی دارای وجه اشتراک می باشد.تنها چیزی که مشاهده می شود، کمی تفاوت می باشد.اقلام سفره عقد عبارتند از: قرآن، آیینه، شمعدان، نبات، نقل و سکه، تخم مرغ، فندق و گردو و بادام، نان و پنیر، گل، میوه، عسل و کله قند می باشد.با این حال عده ای با در نظر گرفتن سلیقه، رسم خانوادگی، از گلاب، اسپند، رازیانه، دانه های خشخاش، برنج، نمک و کندور هم کمک می گیرند.کدام نوع سفره مناسب تر می باشد: چیدمان سنتی یا مدرن؟ یا تلفیقی از هر دوگونه؟ میبایست به برخی موارد توجه بسیار داشته باشید.

انتخاب سفره

در آغاز در نظر بگیرید که چگونه سفره عقدتان را به روش سنتی چیدمان کنید یا مدرن.توصیه می کنیم جهت طراحی سنتی از پارچه های ترمه یا قلم کار کمک بگیرید.در چیدمان مدرن از تورهای رنگی یا پارچه های دانتل کمک می گیرند.در صورتی که انتخابتان برای سفره عقد تور می باشد توصیه می کنیم که تورهای خشک و حجم دار را به کار گیرید.آن هم به این دلیل که هنگامی که ااقلام سفره را چینش می کنید ظروف در ان فرو بروند. این گونه حجمی از تور قسمت هایی از اطراف ظرف را می گیرد و سفره تان را شیک تر می سازد.

تهیه ظروف:

توصیه می کنیم در چیدمان سنتی برای اولین انتخابتان ظروف سفالی یا فلزی را در نظر بگیرید.ظروف سفالی در مقایسه با ظروف فلزی بیشتر در دسترس بوده و هزینه نازل تری دارند.در چیدمان مدرن گزینه های بیشتری برای انتخاب دارید.برای مثال ظروف کریستال، ظروف گیلاسی،جلوه زیبایی دارند.

قرآن و رحل

با در نظر گرفتن اندازه قرآن، رحلی زیبا آماده کرده و به نشانه احترام بالای سفره قرار دهید.

گلاب

برای ظرف گلاب می توانید از یک تنگ شیشه ای با طراحی سنتی و گلاب پاشی سفالی کمک بگیرید.

نبات

به منظور زیباتر شدن سفره عقدتان، نبات سفدو زعفرانی را مخلوط کنید و در یک طرف بگذارید.توصیه می کنیم برای تنوع رنگ در سفره نبات های رنگی را نیز فراموش نکنید.

تخم مرغ

می توانید تخم مرغ ها را رنگ کرده و توسط اکلیل و منجوق تزیینشان نمایید.

آجیل

در صورتی که ظرف هایتان خلوت می باشد  توصیه ما این است که فنذق، گردو، بادام را جداکانه قرار داده، در صورتی که سفره تان شلوغ می باشد همه شان را داخل یک ظرف بریزید و مابین آنها را نیز نقل های رنگی بریزید.

نان و پنیر و سبزی

این قسمت اختیاری بوده و می توانید تزیین کرده و در سفره بگذارید.
میوه سفره عقد
در این مورد می توانید از هر نوع میوه ای که مدنظر دارید استفاده نمایید.چیزی که بیش تر از سایر میوه ها کاربرد دارد انار و سیب سرخ می باشد.در این چیدمان میوه ها را می چینند که موزو آناناس از موارد پر اهمیت به شمار می رود.

عسل سفره عقد

ظرف عسل انتخابیتان بایستی کوچک و سبک باشد.همچنین به منظور تزیین بیشتر می توانید از چند گل نرگس کمک بگیرید.در صورتی که تمایل ندارید عسل را با دست در دهانتان بگذارید از قاشق عسل خوری استفاده نمایید.

کله قند

در این بخش از کله قندهای کوچک که توسط روبان و تور یا نوارهای ملیله دوزی شده اند کمک بگیرید.


گل سفره عقد

توصیه می کنیم سفره تان را بیش از حد شلوغ نکنید. برای چیدمان سنتی دو گل می تواند مناسب بوده و هر گلی که باب میلتان می باشد را در گوشه های سفره بگذارید.در چیدمان مدرن می توانید گل ها را در سطحی بالاتر ازسفره عقد بگذارید.یا اینک از گل های آویزی یا آبشاری کمک بگیرید.با انتخاب گل های طبیعی جلوه زیباتری به سفره تان بدهید.

آیینه و شمعدان سفره عقد

زاویه آیینه با محلی که عروس و داماد هستند باید به گونه ای باشد که هردو طرف با نزدیک کردن سرهایشان به یکدیگر تصویر خودشان را در آینه ببینند.با توجه داشتن به شمع ها و ترکیب رنگ های آنها شمعی مناسب را تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.